Hardlopen corona virus

Hoe blijf je fit in deze corona crisis?

Fit blijven in de corona periode, het kan een hele uitdaging zijn. De één moet extra diensten werken waardoor je niet meer aan sporten toekomt en de ander mist zijn dagelijks inspanning op de fiets richting kantoor.

We zien dat het aantal bezoekers op sport-schema aanzienlijk stijgt en de verschillende hardloopschema’s in trek zijn. Het 5 km schema voor beginners, het 10 km schema en het hardloopschema op maat voor een schema die rekening houdt die met jou ervaring, doelen en eventuele blessures.
Ook is er steeds meer vraag naar fitnessschema’s voor thuis. Geen ingewikkelde apparaten, maar een multifunctioneel elastiek.

Coronakilo

Er is door COVID-19 al een woordenboek met nieuwe woorden bijgekomen. Coronakilo is daar misschien wel een van de bekendste van. Of het woord coronakilo (of misschien wel coronabuikje) uiteindelijk in de Dikke Van Dale komt is nog niet duidelijk. Hiervoor zal het woord voor langere tijd regelmatig gebruikt moeten worden in kranten, tijdschriften, op tv en internet.

Hardlopen en Corona?

Aangezien de sportschool als deze al open is vaak wordt vermeden, is hardlopen nog populairder geworden dan het al was. Het is een laagdrempelige manier om fit te blijven. Veel mensen hebben nu ook meer tijd, of willen graag de kinderen even ontlopen bij het ”thuiswerken”.

Houd afstand tijdens het hardlopen. Vanuit het RIVM wordt gesproken over 1,5 meter. Echter geldt dit niet voor hardlopen, ren je 1,5 meter achter iemand, dan adem je nog net niet dezelfde lucht in. Je rent dan door de druppeltjes van de geen voor je. Wil je een veilige afstand houden, dan moet je volgens een Belgische onderzoek minimaal 10 meter afstand houden van elkaar bij het lopen in gelijke looprichting.

Ga alleen Hardlopen!

Ga dus niet samen of in groepjes hardlopen, hierdoor voorkom je dat je elkaar besmet. En als je het echt niet kunt laten, zorg dan dat je voldoende afstand houd, waardoor het uiteindelijk ook lijkt alsof je alleen aan het lopen bent.

Hardlopen corona virus

Fit blijven als hulpmiddel voor je weerstand

Een goede weerstand helpt je bij een ziekte. Hoe fitter je bent des te groter de kans dat de gevolgen van het Corona virus voor jou als persoon te overzien zijn. Sporten zoals hardlopen verlaagt tijdelijk je weerstand, helemaal als je tot het gaatje bent gegaan. Probeer dan ook je trainingen te verdelen. Je kunt beter een keer extra gaan in de week, zolang je het rustig aan doet. Zorg dat je tussendoor goed hersteld. Voorkom dat je na een zware training direct in de rij gaat staan bij de bouwmarkt of nog even langs de supermarkt gaat. Ook al hou je zelf netjes afstand, dit betekend nog niet dat andere dit ook doen. Blijf na een training thuis, was je handen nog een keertje extra en voorkom contact.

Wanneer blijf je thuis?

Heb je last van:

  • verkoudheidsklachten zoals een neusverkoudheid, loopneus, en/of niezen
  • Benauwdheid
  • Keelpijn,
  • Verhoging of koorts
  • Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Blijf dan lekker thuis, laat je testen en neem geen enkel risico waarbij je andere kunt besmetten.

Tot Slot

Voor iedereen die (verantwoord) gaat hardlopen, fietsen of welke sport dan ook. Heel veel succes en stay safe!!

Lees ook de blog over Thuis Sporten.

TIP: Zorg dat je voorzien bent van goeie hardloopschoenen als je pas begint. Hiermee voorkom je onnodige blessures.