Voeding en sport

Een aantal jaar geleden was ik een paar kilootjes ‘flinker’ en wilde ik graag ‘afvallen’. Ik was 22 jaar en kreeg op mijn eerste functioneringsgesprek ooit te horen dat ik beter 10 kg kon afvallen. Je kunt je voorstellen dat je dan écht door de grond zakt… Het was echter voor mij het juiste (hardhandige) duwtje wat ik nodig had om de welbekende ‘ knop’ om te zetten. Al spreekt voor zich dat deze opmerkingen nooit gemogen had!!.

Ik wilde ‘no matter what’ afvallen! Een goede bekende, een sporter, vroeg mij wat mijn doel was en ik antwoordde ‘ik wil hoe dan ook 10 kg kwijt. Hoe maakt me niet uit’. Zijn reactie was ‘dan hak maar je benen af dan ben je die 10 kg kwijt’. Ik vond het de meest domme opmerking ooit, met bijzonder weinig inlevingsvermogen. Uiteindelijk had hij wel een punt.

Afvallen, hoe dan?

Je kunt op veel verschillende manieren gewicht verliezen, vocht, spieren, vet en een combinatie hiervan. De een heeft er aanleg voor, voor de ander kost het wat meer moeite en er zijn vele theorieën over wat dan de beste manier zou moeten zijn.. en al deze manieren lijken vooral heel erg veel op elkaar. Daarnaast heeft het ook volledig te maken met wat je doel is, maar ook je aanleg en dagdagelijkse bezigheden spelen een belangrijke rol. Het is belangrijk dat je deze elementen van jezelf dus ook goed ‘kent’.

Crashdieet

Een crashdieet geloof ik (bijna) niet in. Ik denk dat het je vooral heel obsessief met eten maakt. Ik geloof wel, en weet dit ook uit ervaring, dat als de eerste kg’s bent afgevallen door dat crashdieet. Je veel complimentjes krijgt wat je enorm kan motiveren om goed vol te blijven houden. Resultaten zorgen er nu eenmaal voor dat je keer op keer de juiste goede keuzes weet te maken. Een crash dieet zou je dus als opstapje kunnen gebruiken, maar ook goed onthouden dat het slechts een (ongezond) opstapje is. Daarna is het belangrijk vooral niet naar je oude patroon te gaan, want die heeft er toe geleid dat je (kennelijk) een paar pondjes te veel hebt..

Voeding is 80%

Snel afvallen tips (komkommerdieet)
Ingerdienten voor salada (en Gin-tonic 🙂

‘Voeding is 80%’ zei een coach die ik daarna tegen kwam, en ook deze uitspraak is blijven hangen. Ik ben redelijk eigenwijs dus trok wat betreft voeding en wel / niet eten en veel / weinig eiwitten naast mijn sportsessies volledig mijn eigen plan. Zodra ik te veel afweek bleven de resultaten achter – waarna ik direct weer de mantra ‘voeding is 80%’ te horen kreeg. Na jaren intensief sporten en een haat-liefde verhouding met eten kan ik dus eerlijk zeggen dat voeding inderdaad 80% is……

Wil je resultaten bereiken (zowel in vet verliezen, spieren opbouwen of meer kracht) dan zal je inderdaad jouw voeding hier op aan moeten passen. En misschien is stap 1 bij het afvallen wel om de psyche aan te passen (die bepaald namelijk wat jij voor eten maakt). Gezond eten is duurder en kost meer tijd om te bereiden. Niet eerlijk, maar that’s life – get over it. Door gezonder te eten ga je je oprecht ook veel beter voelen. Lichamelijk en ook mentaal ga je er op vooruit!

Cheatday

Ik zeg niet dat je nooit meer kan afwijken, een cheatday is nodig. Laat je lichaam ook maar even werken om die troep weer te verteren. Dat houd je lichaam scherp. Tevens zorgt dat er voor dat je dingen veel makkelijker kan afslaan, want ja op jouw cheatday kun je het dan toch wel eten. Het is niet te doen om nooit te cheaten (wat betreft eten). Dat moet je ook helemaal niet nastreven (maar het hoeft niet dagelijks te gebeuren).

Voor mij werkt het beste om 1 dag in de week lekker te cheaten (bij voorkeur de zaterdag). Als ik uiteten ga bestel ik altijd mager vlees met groenten – de aardappeltjes / frietjes vraag ik om er niet bij te serveren (ik verzeker de ober dat ik hiervoor geen korting hoef….). Zo bescherm ik mijzelf om toch in de verleiding te komen. Een toetje kan ook een lekker kopje thee zijn (zonder koekje – dat zijn weer van die loze calorieën).

Afvallen door voeding aan te passen

Voeding is 80% – dat is ook wel logisch. Dat is dé brandstof van je fysieke en mentale gesteldheid. Het bepaald of je genoeg energie en motivatie hebt om überhaupt te gaan sporten. Vervolgens bepaald het jouw kracht tijdens het sporten en misschien nog wel belangrijker je herstel en resultaat ná het sporten.

Het is moeilijk om standaard schema’s te geven wat betreft voeding, zoals ik al zei zijn er veel verschillende elementen die hier invloed op hebben. Jouw voeding moet geen dieet maar een levensstijl worden. Het is niet realistisch, noch haalbaar, om je hele leven een strak dieet te volgen. Daarom ben ik meer voorstander om producten, ingrediënten, recepten en tips over hoe je met verleidingen om moet gaan, te delen. Zo kan iedereen dit zelf in zijn/haar levensstijl meenemen.

De volgende blog zal ik meer ingaan op deze concrete tips en trics om je levensstijl te veranderen. Neem voor nu mee: voeding is écht 80%!