Sporten bij warm weer

Mijn (Nicky) levensfilosofie is dat het belangrijkste is dát je gaat. Hoe extreem het weer ook is, hoe brak je bent vanwege slaaptekort of een kater, of hoe gestrest je ook bent van je werk: GA SPORTEN! Pas jouw training aan op je energie-level, zodat je dus ook geen reden meer hebt om weer de gedachte te krijgen om een training over te slaan. Je bepaald immers zelf de inhoud van jouw training. De criticus onder ons hoor ik denken ‘ja, maar als je nauwelijks vooruit te branden bent – wat heeft het dan voor zin?’. Ik snap die reactie, echter kan niemand ontkrachten dat je altijd meer calorieën zult verbranden, meer endorfine zult aanmaken en veel beter in je structuur (goede voornemen?) blijft als je tóch gewoon gaat en gewoon maar íets doet. Alles beter dan op de bank hangen.

Sporten bij warm weer
Sporten bij warm weer

In Nederland is het nooit goed. Regent het, klagen we. Is het fris, klagen we. Is het warm, klagen we. Het klagen zit ons in het bloed evenals het verzinnen van excuses om maar niet te hoeven sporten. Het is dan ook héél verleidelijk om bij extreem weer er voor te kiezen om lekker op de bank onder een dekentje te kruipen óf juist lekker een terrasje te pikken. (Het liefst met nog een wijntje en een bitterbal erbij!). Met deze filosofie zijn er ongeveer 65 dagen per jaar dat het weer niet te extreem is en dat je kunt gaan sporten. Ik kan je dan alvast meegeven dat je jouw doelen dan niet zult halen. Zeker met de huidige klimaat-ontwikkelingen zal het er niet beter worden en zullen de dagen zonder extreem weer alleen maar minder worden.. Dat betekent dat je jouw filosofie zult moeten aanpassen!

Sportschema aanpassen in plaats van afhaken

Zeker zijn extreme weersomstandigheden goede redenen om jouw training aan te passen; niemand gaat hardlopen tijdens onweersbuien of bij temperaturen van 40 graden (want ja ook die kunnen we tegenwoordig in Nederland verwachten). Maar let op: ik heb het hier over het aanpassen van een training, dus niet een reden om maar niet te hoeven trainen.

Tijdens extreme buien kun je er voor kiezen om het middels buienradar een ander moment van trainen te kiezen. Train je in een sportschool – dan heb je al helemáál geen excuus om niet te gaan, die paar meter van en naar de auto overleef je wel! Grote kans dat het dan ook lekker rustig is, want om een of andere drogreden vindt ‘sportend’ Nederland extreme regen / onweersbuien een goede reden om niet naar een sportschool te gaan.

Een kort ochtend rondje is ook sporten

Als het juist extreem warm is adviseer ik je om je training vroeg in de ochtend (voor 10.00) uit te voeren – dan is het vaak wat betreft temperatuur nog goed te doen en kun je in de avond alsnog mee een terrasje pikken (bij voorkeur zonder bitterbal). Waarschijnlijk zal je lichamelijk niet kunnen presteren zoals je gewend bent, omdat je vanwege de hitte geen oog dicht hebt gedaan. Pas daarom je energie-level aan, het belangrijkste is dat je gáát!

Uiteraard kun je ook met jouw kleding veel aanpassen aan de weersomstandigheden. Schaam je niet om je witte melkflessen tentoon te stellen. Het is in het belang van je eigen trainingsdoelen (want nogmaals als je je aanpast aan die 65 dagen in het jaar dan zal je niet veel resultaten bereiken..). Wellicht helpt het zelfs, zodat je uit schaamte nog maar iets sneller rent.

Hardlopen warm weer