Intermittent Fasting 16/8

Een van de meeste gebruikte doelen om het nieuwe jaar in te gaan is: afvallen of vet te verliezen(wat vaak nog steeds betekent dat je gaat afvallen). Het lijkt wel een van de meest terugkerende vragen in een mensenleven.. jong, oud, man, vrouw, Westers of Aziatisch – op een of andere manier is dit dé vraag die veel mensen bezig houdt. Soms iets meer en soms iets minder. Vele starten deze ”zoektocht” en komen er snel achter dat dit een zoektocht blijft. Sporten en aandacht hebben voor voeding is niet iets wat je eenmalig doet. Uiteindelijk probeer je dan ook Intermittent fasting 16/8.

Je lichaam verandert, pas je voeding hierop aan.

Veranderen Lichaam

Door de jaren heen verander je, jij als persoon wordt gevormd deels door karakter en deels door de dingen die je meemaakt. Dus logischerwijs verander je door de jaren heen. Dat geldt ook voor je lichaam, ook dat maakt van alles mee en verandert hierdoor (je wordt ouder, je ontwikkelt wellicht wat zwakke plekken en baart misschien wel een kind!). Het zou dan ook heel vreemd zijn dat je altijd één manier van voeding zou blijven hanteren. Je hiermee altijd het gewenste effect zou bereiken.

wat zwakke plekken en baart misschien wel een kind!). Het zou dan ook heel vreemd zijn dat je altijd één manier van voeding zou blijven hanteren. Je hiermee altijd het gewenste effect zou bereiken.

Dus als je lichaam verandert, maar je voeding niet kan dit tot gevolg hebben dat je meer vet opbouwt dan je lief is.. en dan start je dus dé zoektocht: hoe kan ik afvallen? Eerder heb ik jullie al laten weten dat dit niet een eenmalige actie is, maar dat je juist je levensstijl zou moeten aanpassen. Ik heb jullie hierbij ook simpele handvatten proberen te bieden.

Daarbij ga ik jullie meenemen door de verschillende theorieën over ‘afvallen’ of vet verliezen. De eerste is Intermittent Fasting

Intermittent Fasting – Regelmatig Vasten

Intermittent fasting 16/8 (IF) houdt in dat je gaat ‘vasten’. Je wisselt periodes af waarin je mag eten en waarin je ‘vast’ (= niet eten). De meest gekozen vorm is dat je twee dagdelen per dag mag eten (8 uren aaneengesloten) en daarbuiten niets eet. Voor jezelf zul je moeten uitmaken wat voor jou de beste dagdelen zijn. Dit heeft te maken met hoe laat je op staat, welk beroep je hebt, wanneer je sport en wat je in de avonden doet. In deze 8 uren eet je uiteraard gezond en moet je vooral proberen je niet volledig ‘vol te duwen’. Het helpt dus niet als je na een vaste periode heerlijke snickers, liters cola en wafels met warme kersen (liefst met slagroom) naar binnen werkt. Je kunt je voorstellen dat het ”vasten” dan weinig effect heeft. IF schijnt enorm goede effecten te hebben, maar doet uiteraard geen wonderen.

Intermittent Fasting 16/8

Geen dieet maar patroon

Het is een duidelijk patroon (geen dieet) en hierdoor makkelijk vol te houden. Indien je buiten deze uren honger krijgt kun je dit stillen door veel water / (groene) thee te drinken. Mocht je het écht niet meer uithouden kun je wat bouillonpakken (maar probeer dit te voorkomen). Het zal de eerst dagen wennen zijn, maar daarna zal dit steeds makkelijker worden. IF leidt natuurlijk ook tot verwarring / discussie, want:
1. Het ontbijt is de belangrijkste start van de dag – je brengt hierdoor de stofwisseling op gang;
2. Als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt zal je lichaam spieren afbreken;
3. Als je te weinig eet gaat je lichaam vanuit intuïtie op de ‘spaarstand’.

Ontkrachten van verwarring

Er zijn ook weer veel sites die bovenstaande ontkrachten:
1. Inmiddels hebben al veel wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat een ontbijt niet zo belangrijk is;
2. Klopt als een bus! Je moet echter wel héél lang niet eten eer dat je in deze modus terecht komt (bijvoorbeeld als je mee doet aan Expeditie Robinson dán heb je recht van spreken); Tevens is het mogelijk om als het echt nodig is voedingsstoffen bij te vullen.
3. Idem punt 2.

Welke effecten belooft het?

Je lichaam gaat gedurende de vaste periode als het ware ‘in de vetverbranding’. Middels IF boots je na hoe men in de prehistorie leefde: eerst ‘opzoek’ naar eten (jagen) om vervolgens dan pas te kunnen eten. Ons lichaam schijnt nog steeds op deze manier ingesteld te zijn, alleen wij hoeven niet meer ‘opzoek’ te gaan naar eten (3x naar de koelkast lopen en steeds open/dicht doen om te kijken of er nu wél iets licht wat je lekker vindt telt niet!). We hebben nu, zonder al te veel beweging, continue toegang tot eten (hallo overgewicht!).

Door intermittent fasting 16/8 (of een andere variant) gaat je lichaam de eerder opgeslagen vetten verbranden (net zoals vroeger – toen alles nog beter was). Daarnaast leidt het tot een toename van het menselijke groeihormoon (> vetverbranding en beter behoud van spiermassa #yay!) en heeft het positief effect op insuline (dit stofje bepaald wanneer je vet moet opslaan/ verbranden). Na deze verdiepingsslag lijkt het dus toch wel interessant om eens te proberen.

Lees in dit blog over de ervaringen.