Buikvet kwijtraken

Buikvet kwijtraken, en snel een beetje!

Buikvet kwijtraken… wie kent het niet… Hoe goed je wel of niet bezig bent, vaak blijft buikvet ondanks inspanningen vaak lang (ongewenst) onderdeel van jouw lichaam. Veel marketing speelt hierop in door allerlei wondermiddeltjes te bieden welke grote veranderingen beloven: maar wat is hier nu eigenlijk van waar? Wanneer verbrandt je buikvet eigenlijk écht? En… Wat is buikvet nou eigenlijk?

Buikvet kwijtraken

Wat is buikvet?

Buikvet is er zeker niet voor de sier (laten we het daar over eens zijn), maar is ook niet alleen maar slecht: het heeft namelijk ook daadwerkelijk een functie! De vetten rondom de organen werken als een soort stootkussentje ter bescherming van de organen: hartstikke belangrijk dus! Desalniettemin leidt te veel vet tot vele klachten zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, ontregelde stofwisseling, verminderende werking van de organen en zelfs kanker… Zeker niet te lichtzinnig over denken dus!

Buikvet kwijtraken? Of nog beter: buikvet voorkomen?

Buikvet kwijtraken is niet makkelijk, toch is het niet onmogelijk. Er zijn een aantal belangrijke pijlers die hier invloed op hebben, namelijk:

  1. Zorg voor voldoende beweging!
    Denk hierbij aan hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness.
  2. Zorg voor een gebalanceerd voedingspatroon!
    Zoals eerder beschreven: voeding is 80% en dit is het ook écht. Belangrijk is dan ook om een gebalanceerd voedingspatroon te hebben met voldoende koolhydraten, eiwitten en (goede) vetten. Voor inspiratie verwijzen we jullie graag naar onze recepten.
  3. Slaap voldoende!
    Hoe mooi is dat: afvallen door te slapen – een droom komt uit! Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat het van essentieel belang is om voldoende (goede) nachtrust te hebben om vetten te verbranden. Neem dan ook direct gebruik van deze tip en slaap iedere nacht minimaal 6-7 uur (langer mag altijd)
  4. Water als ontbijt!
    Drink direct een glas water zodra je wakker bent. Tijdens je slaap verdampt er water uit je lichaam (niet voor niets dat de slaapkamer zo muf kan ruiken). Door water te drinken activeer je je lichaam in de ochtend. Doe dit ”activeren” niet met vruchtensap, daar zitten namelijk vaak veel suikers is.
  5. Reduceer stress!
    Was het maar zo makkelijk hè…buikvet kwijtraken door ‘gewoon even’ die stress reduceren. Je maakt dan minder hormonen aan (cortisol) welke leiden tot vette vasthouden. We snappen allemaal dat de praktijk helaas anders is. Probeer echter voor jezelf inzichtelijk te maken welke stressfactoren jij hebt en wat jij al dan niet kan beïnvloeden om deze factoren te reduceren. Er zullen ook altijd factoren zijn die je niet kunt beïnvloeden, probeer deze ook inzichtelijk te maken en probeer deze beter te relativeren waardoor je deze beter kunt ‘handelen’ en je tevens minder cortisol aanmaakt.


Valkuilen bij verliezen van buikvet

  1. Denken dat een dieet iets tijdelijks is. Het volgen van een dieet is een prima wijze om een nieuw patroon aan te wennen. Het volgen van een dieet van 4 weken om tijdelijk een paar kilo te verliezen zet weinig zoden aan de dijk. Op het moment dat je je patroon niet aanpast, vliegen die kilo’s na het stoppen van het dieet er weer aan. Hetzelfde geldt als iemand besluit om nooit meer chocolade te eten. Pijnig jezelf niet door dit met jezelf af te spreken. Af en toe een lekker chocolaatje kan goed samen met een strakke buik. Mocht je dagelijks een kilozak m&m’s overmeesteren, dan is het sterk minderen van chocolade zeker verstandig op moment dat je overtollig buikvet wenst kwijt te raken.
  2. Volle 100% focus op buikspieroefeningen. Als je dat doet heb je kans dat je een prachtige sixpack krijgt, echter zul je er weinig van genieten aangezien er een mooie laag buikvet over zit. Natuurlijk verbrandt je bij de oefeningen ook calorieën, maar onvoldoende om je buikvet te laten verdwijnen.
  3. Je buik inhouden voor de spiegel. Deze methode werkt namelijk nog korter dan een tijdelijk dieet :D. Na een keertje goed uitademen zit het er weer.