Poepen Tijdens Sporten

Poepen tijdens het sporten, gênant maar waar.

Of je nu gaat hardlopen, fietsen of fitnessen de kans dat je ineens zeer nodig naar het toilet moet is altijd aanwezig. Of je nu een doorgewinterde marathonloper bent, een zondagsloper of een fitgirl iedereen heeft hier wel eens last van. Gelukkig heb je in iedere fitness een toilet, dus daar is het vooral een kwestie van gaan.

Waar komt die drang vandaan?

Door te sporten word ook je dikke darm aangezet tot bewegen, hierdoor word je stoelgang op gang gebracht. Ook kan stress een belangrijke rol spelen. Dus het bang zijn dat je misschien moet poepen, zorgt dat je juist meer aandrang krijgt om te poepen. Je zenuwen stimuleren dan je darmen. Dit blijkt ook zo bij dieren te werken, in geval van stress poepen ze eerst zodat ze daarna met een lege darm sneller kunnen vluchten.

Poepen Tijdens Sporten

Wat kun je eraan doen?

Over de oplossingsrichtingen zijn de meningen verdeeld. Hieronder volgen een aantal mogelijke oplossingen. Probeer zelf uit wat voor jou het beste werkt.

  • Opwarmrondje; Weet jij zeker dat je na 5 minuten de drang niet meer kunt houden. Dan werkt een opwarmrondje wellicht. Ren/fiets eerst een rondje om de kerk, laat je thuis dan helemaal gaan om vervolgens verder te gaan met de work-out.
  • Aanbellen/binnenlopen; Het zal je maar gebeuren, je bent midden in de stad en houdt het niet meer. Deze ‘’escape’’ gebruik je liever niet, maar het kan even niet anders. Check of er een kroeg of restaurant in de buurt is waar je even binnen kunt wippen om het liefst ongezien gebruik te maken van het toilet. Bij de meeste fastfoodketens lukt dat aardig, maar bij het kleine kroegje aan de kade zal het gênanter zijn. Het kan nog altijd erger, er zijn sporten die als het echt niet meer gaat, bij een wildvreemde aanbellen met de vraag het toilet even te gebruiken. Er zijn voorbeelden van fietsers die tijdens de Tour de France een camper induiken voor een grote boodschap. Bij grote sportevenementen zoals marathons staan er meestal dixies langs de route (meestal bij drankposten).
  • Zakdoekjes: Als je de kans hebt ga je misschien wel het liefst even in de bosjes of berm zitten. Niet heel charmant maar het lucht wel op.
  • Laten gaan: Niet de meest hygiënische oplossing, maar het kost je de minste tijd. Het gewoon laten gaan. Om het niet nog viezer te maken, komen er hier geen voorbeelden.

Hoe is het te voorkomen/beperken?

  • Beperk vezelrijk voedsel; Eet voor je workout zo min mogelijk vezelrijk voedsel.
  • Drink isotone dranken niet te koud; Drink isotone dranken rond de 13/14 graden.
  • Beperk gasvormende voeding; Dus even geen kolen, uien of bruine bonen in tomatensaus.
  • Mijd sterk gekruide maaltijden; Ga de avond ervoor dus niet naar de Indiër. Of houd goed rekening met hetgeen wat je daar bestelt.
  • Ga voordat je start; Vast niet altijd mogelijk, maar probeer in ieder geval te gaan voordat je begint. Pers er zoveel mogelijk uit. Voordat je gaat een kopje lauw water met citroen doet ‘’wonderen’’.
Citroen Water

Lees ook de blog over Sporten met een Kater.