fitness gewichtheffen

Waarom kreunen/hijgen mensen toch zo hard?

Kreunen tijdens gewichtheffen

Soms ben je tijdens het sporten heerlijk in je element en word je uit jouw focus gehaald door vreemde geluiden om je heen. Met een beetje pech heb je jezelf op jouw vrije zaterdagochtend naar de sportschool gesleept, na een avondje wat nét iets té gezellig is geweest. Ondanks dat avondje heb je na een intern dilemma over wel/niet sporten besloten om dan toch maar te gaan sporten. En vervolgens word je dan uit je focus gehaald door heuse oer geluiden om je heen. Op zo’n ochtend vooral héél irritant, maar soms ook best intimiderend.. Andere sportscholen hanteren juist weer de ‘sportschool etiquette’, dat kreunen ‘niet hoort’. Als passionele sporter moet je hier weer juist opletten dat je vooral niet te hard uitademt, nou succes.. Maar hoe zit dat nou met sporten en dat gekerm? Is het vooral voor de show of heeft het ook daadwerkelijk een functie?

Extra kracht bij zetten

Kreunen heeft eigenlijk een échte functie. Het kan namelijk ondersteunend zijn bij de oefeningen die je doet. Door te kreunen zet je namelijk extra kracht bij. Er is zelfs wetenschappelijk bewezen dat kreunen leidt tot wel 12% meer kracht. Je haalt daardoor (net zoals bij verschillende boosters) de energie bijna letterlijk vanuit je tenen! Door de jaren heen is dit echter door sommige sporters (lees uitslovers) uit het verband getrokken, waardoor het ook de functie van ‘versieren’ of ‘intimideren’ kreeg. Nou, namens alle sporters onder ons: kreunen is niet sexy! Echter wel noodzakelijk om net die extra herhalingen of kilo’s te duwen.

De combinatie van de zogenaamde boosters en extra kreunen of hijgen is vrij normaal. Je gebruikt op deze manier alle energie uit je lichaam om te performen. Maar voor zowel de boosters als het kreunen geldt dat je niet moet overdrijven.

Let op: het kan dus niet de bedoeling zijn als je niet tot je maximale gaat om dan te toch te kermen. Je moet niet kreunen om te kreunen of net die leuke fitgirl te versieren, het zou eigenlijk écht een doel moeten hebben dus verpest het nou niet voor de échte sporters onder ons.

Leuk weetje, in de tennissport is kreunen bijna standaard. En niet zomaar kreunen, sommige (professionele) spelers komen boven de 100 decibel uit. Dit is te vergelijken met het geluid van een kettingzaag.

Fitness Deadlift

Kreunen kun je leren

Dus we weten nu dat kreunen goed is om extra kracht te kunnen leveren. Sterker nog, kreunen bij het leveren van inspanning is eigenlijk natuurlijk gedrag. Wij krijgen juist in de eerdere jaren geleerd om géén geluiden te maken. Maar geen zorgen: kreunen kun je leren. Belangrijk is wel dat je dit natuurlijk en op de juiste momenten doet. De twee belangrijkste ‘regeltjes’ zijn:

1.Je kreunt niet in stilstand;
2.Je kreunt bij excentrische bewegingen (dus waar de kracht geleverd moet worden en niet de voorbereiding erop).

Bijvoorbeeld: bij een deadlift met het omhoog gaan bijvoorbeeld en niet bij het dalen.

Laat je lekker gaan!

Je hoeft je niet te schamen als jij tijdens jouw training je volop voor 1000% wilt inzetten en hierdoor (ondersteunend) kreunt. En hoe lekker is het als je je gewoon durft te laten gaan en uitademt op de manier die voor jou prettig sporten is! Op een gegeven moment zal het ook écht vanzelf gaan (dat is teken dat je een echte pro bent!).

Voor meer bijzonder sport gewoontes, lees ook; Poepen tijdens het sporten.