Sporten tijdens lockdown

We zitten nu al weken volledig of gedeeltelijk in een ‘intelligente lockdown’ met alle bijbehorende gemakken en ongemakken. Het kan zomaar nog een tijdje duren, het oude leven zal in ieder geval nog even op zich laten wachten.. In het begin lukten het de meesten om moed te houden en wellicht te gaan hardlopen of juist een leuke thuis workout voor de tv of computer te doen, maar nu wordt het doorbijten!

Ook zijn er velen die de eerste weken gebruikt hebben om vrienden te worden met de ijskast. Je loopt dan ongeveer 15 keer per dag naar je ijskast toe om te kijken wat voor lekkers er allemaal verkrijgbaar is. Eerst begin je nog met een ”gezonde” snack om een half uur later de pizza van gisteren op te warmen. Niet veel later kom je de tiramisu tegen en later op de avond blijkt dat je ijskast lades heeft met heerlijke koude biertjes. Je moet toch het verdriet verdrinken aangezien je kapper dicht is en je favoriete festival is verplaats naar volgend jaar. Je dagelijkse uitje is een retourtje naar supermarkt en niemand kan je dit uitje nog afpakken, dus je neemt het ervan. Waar je voorheen (lang lang lang geleden) rond februari ergens , netjes met een lijstje (en mandje) de supermarkt de baas was en alleen het hoog nodige kocht. Ga je nu alle rekken af, schap voor schap. Je verplichte karretje wordt rijkelijk gevuld en je schrikt al niet meer bij het afrekenen als je meer dan €50,- moet betalen.

Sporten tijdens lockdown

Redenen om je te laten gaan tijdens de lockdown

  • Waarschijnlijk gaat toch niemand jouw summerbody dit jaar nog zien (die glurende buurman van het balkon aan de overkant niet meegerekend, misschien leert ‘ie het zo wel af..). Waar je normaal als een soort van attractie op het strand kon liggen, is er nu niet eens een vlucht naar je bestemming;
  • Er is continu lekker eten ter beschikking, de supermarkt ziet je graag komen. Zeker nu de restaurants nog dicht zijn moet je goed voor jezelf zorgen;
  • Je hebt het in deze rot tijd ook wel verdiend.. Je zit opgesloten tussen 4 muren. De tuin is nu wel op orde en de lokale kroeg mag nog steeds niet open. Verveling wordt dit ook wel genoemd

Redenen om vol te houden tijdens de lockdown

  • Alles wat je er nu aan eet, moet er uiteindelijk ook weer af. Maak het jezelf dus niet te moeilijk en eet niet overbodig veel of ongezond;
  • Juist nu is het extra belangrijk om gezond te leven, je wilt je weerstand op peil houden;
  • Natuurlijk wil je dat je collega’s je nog gewoon herkennen als we straks weer naar het werk mogen. Je wilt ook voorkomen dat je opmerkingen krijgt als je een overleg moet bijwonen via de webcam;
  • Je hebt nu meer tijd om een gezonde maaltijd te pakken in plaats van een snelle ongezonde snack.

Hoe kom je deze quarantaine gezond en fit door?

  • Zorg nog steeds voor voldoende rust en regelmaat. Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Natuurlijk zullen de tijden wat verschuiven, maar probeer minimaal 8 uur goede kwaliteit slaap mee te pikken;
  • Blijf gezond eten (zowel ontbijt, lunch als middageten). Je hebt immers nu de tijd om te experimenteren. Wellicht een van onze recepten te checken, boodschappen te halen en vervolgens uit te proberen. Zo leer je nieuwe gerechten, krijg je de extra tijd om en eet je gezond!
  • Neem als je thuis werkt iedere dag je gebruikelijke pauze en loop dan 30 minuten door de wijk, het lokale parkje of misschien is er wel een mooi bos in de buurt. Zo heb je toch weer wat beweging;
  • Sport minimaal 2-3 keer per week middels een leuke thuistraining (er is in deze tijd bijzonder veel aanbod) of probeer een van onze hardloopschema’s / fietsschema’s. Schaf indien nodig wat extra tools aan om je oefeningen thuis te doen;
  • Drink minimaal 2 liter water per dag (je hebt inmiddels voldoende tijd om regelmatig naar de wc te gaan…);
  • Heb je even geen zin? Toch doen! Vaak denken mensen dat je gemotiveerd moet zijn om tot actie over te gaan, maar met die houding kun je nog lang wachten dat er iets veranderd. Als je toch gaat sporten, ook al had je geen zin en gaat het wellicht veel minder goed dan normaal, het leidt ook tot motivatie en trots. Waardoor je de volgende keer weer gewoon gemotiveerd gaat. Ditzelfde principe geldt met eten, probeer toch gezond te eten en ook al is het dan niet die lekkere cheeseburger waar je zo’n zin in had, als je dit al de hele week volhoudt is het zonde om dit te laten gaan… Actie leidt tot motivatie!

#Staysafe

Het is juist nu heel belangrijk om gehoor te geven aan de intelligente lockdown, zodat we hopelijk uiteindelijk het leven weer kunnen oppakken. Gedurende deze periode is het extra belangrijk om gezond en fit te leven. Ook al hebben we veel verleidingen en is het makkelijk om (tijdelijk) op te geven. We hopen dat we jullie zo wat handvatten hebben kunnen geven voor de komende weken. #staysafe

Lockdown