Cheat day

Je bent keihard aan het werk om je lichaam weer op peil te krijgen. Je sport meerdere keren per week en je let goed op je voeding.  Misschien ben je wel aan het preppen en weeg je trouw elk grammetje rijst af. Waarom zou je dan een cheat day willen?

Wat is een Cheat Day?

Niet geheel verrassend, maar een cheat day betekend dat je voor een dag (vaak in het weekend) je strenge regime opzij zet. Je laat je voor een dag helemaal gaan. Sporten doe niet of nauwelijks, en in plaats van afgewogen porties rijst, werk je de grootste bak Ben & Jerry’s (liefst die met brownie of coockie dough) binnen no time naar binnen. Sterker nog, als het lukt werk je zelf nog een tweede bak ijs naar binnen. En mocht je erna dan toch nog in de sportschool belanden, doe je het rustig aan. Squatten en deadliften gaat op halve kracht en de loopband sla je deze keer over.

Dag na cheat day, Deadlift

Cheat Meal

Naast bovenstaand voorbeeld zijn er ook varianten waarbij je het preppen voor één maaltijd vergeet. Door bijvoorbeeld op zaterdagavond helemaal los te gaan aan de ‘all-you-can-eat’ ribjes.  Na 1,5 uur lik je eindelijk je vingers af en plant snel een goeie work-out voor de dag erna.

Naast de cheat meal en cheat day en zijn nog veel andere varianten. Éen weekend per maand of alleen tijdens feestdagen. Misschien wel een weekje naar een all inclusive resort of je cheat alleen als er een kilo ijs in de aanbieding is.

Cheat day

Zet je lichaam aan het werk

Het cheaten klinkt niet heel positief, toch is het niet verkeerd om je lichaam af en toe eens goed aan het werk te zetten. Zodat je lichaam niet vergeet hoe het is om te werken en in een soort van slaapstand komt. Reserves worden dan weer even bijgevuld.

Indien je lange tijd minder calorieën eet dan verbrand komt je lichaam in de katapole fase. De katapole fase wilt zeggen dat je lichaam energie haalt uit reserves zoals vetvoorraden. Heel fijn als je wilt afvallen. Maar ook uit spierweefsel kan energie gehaald worden, met name als je de krachttraining af en toe eens overslaat.

Mentaal

Ook voor je mentale gesteldheid kan een cheat-moment een opkikker zijn. Je weet dat je nog een paar dagen goed op je eten moet letten, zodat je erna weer een dag los mag gaan. Na die dag heb je zoveel ongezonds gehad waardoor je tot op het bot gemotiveerd bent om weer te sporten en op je voeding te letten.

Ook een Cheat day heeft mate

Overdrijf het niet, elke drie dagen een cheat day gaat je niet helpen om af te vallen. Uiteindelijk wil je naar een levensstijl toe waar je dagen in balans zijn.

Een cheat day wordt daarom ook vaak negatief neergezet. Maar zeker waar de stap van heel ongezond leven naar heel gezond leven groot is, kan een cheat day enorm helpen om die stap te overbruggen.

Lees ook de blog over Holidays are Coming.