sport en voeding

Sport en voeding, het vervolg..

De blog Sport en Voeding (deel 1) gaf een spoedcursus over de diverse voedingssupplementen die je als sporter regelmatig voorbij ziet komen. Deze lijst is uiteraard niet uitputtend, en door de vele leuke reacties gaf het genoeg reden om hier een vervolg op te schrijven! Daarom dit tweede deel, hopelijk zijn jullie hierover net zo enthousiast! Waar we de vorige keer diverse soorten voeding hebben toegelicht, zullen we in deze blog meer aandacht schenken aan de voeding ná het trainen (voor de échte sporters onder ons, ook wel beter bekend als ‘post work-out’). Spierherstel is namelijk bijzonder belangrijk om goed te kunnen presteren en jouw doelen te behalen! In een latere blog zullen we daarom ook meer aandacht schenken aan hoe spierherstel te bevorderen.

sport en voeding

Post work-out Supplementen

Post-workout supplementen moet je direct na (=post) jouw training (=work-out) innemen. Zelfs nog voordat je de douche instapt! De naam spreekt dus voor zich. Vaak bevatten deze supplementen ingrediënten als extra koolhydraten, eiwitten en aminozuren. Na het sporten is het namelijk erg belangrijk dat je goed herstelt (dus geen blessures) en het liefst ook nog daadwerkelijk spieren opbouwt (dan heeft je training ook nog effect gehad..).
Als het even kan, wil je natuurlijk ook nog snel herstellen, zodat je meer dan één keer in de week kunt trainen. Voeding kan hierbij een grote rol spelen! Hieronder benoemen wij een aantal voedingsstoffen die jouw herstel kunnen bevorderen – zodat je weer snel aan de bak kunt! #noexcuses

Voor een compleet assortiment aan post-workouts kun je ook een kijkje nemen op Body&Fit, bij de sportvoeding kun je hier aangeven welke voeding je zoekt (voor, tijdens of na het trainen) en dan tonen zij alle producten die hierbij horen (als een kind in een snoepwinkel #yay). Dus wacht nog even met douche, en zorg dat je voldoende en de juiste post-workout supplementen binnen krijgt.

Post Workout Supplementen
Ps: dit is de gaafste douche ooit gezien!

Eiwitten, eiwitten, eiwitten..

Eiwitten moeten je vrienden zijn.. De totale focus moet zijn om zo veel mogelijk eiwitten binnen te krijgen (hier kun je namelijk – bijna – geen genoeg van krijgen). Eiwitten zorgen namelijk voor jouw spierherstel, zodat al die training ook daadwerkelijk leidt tot een groei in spieren én je doelen worden behaald. In sport en voeding deel 1 worden de diverse eiwitsupplementen al toegelicht. Je hebt hier veel varianten in, zoals eiwitshakes, eiwitrepen en eiwitsnacks (zoals bijvoorbeeld eiwitpannenkoeken, -koekjes of zelfs -chips). Probeer vooral de producten uit en laat ons weten wat jullie wel of niet lekker vonden!

Sport en Voeding –>Vitaminen en mineralen

Vitaminen en mineralen moeten niet onderschat worden na een work-out. Ze zorgen namelijk ook voor jouw spierherstel, waardoor je weer eerder de getrainde spiergroep kunt trainen. Onder andere Vitamine C, Magnesium en Aminozuren spelen hierbij een grote rol. Mocht je deze stoffen te weinig binnen krijgen, heb je eerder last van spierpijn en/of krampen en tonen jouw spieren na een intense training minder groei. Zodra je een actieve sporter bent raden wij dan ook aan om deze supplementen structureel extra in te nemen.