Hardloopschoenen

Een goed paar hardloopschoenen is enorm belangrijk. Het helpt je niet alleen om te presteren, maar ook om blessures te voorkomen. Welke hardloopschoenen het beste bij je passen is voor iedereen anders. In deze blog helpen we je bij het maken van de juiste keuze.

Pronatie (neutraal), onderpronatie en overpronatie

Tijdens het hardlopen is de landing essentieel. Een goede landing voorkomt blessures en zorgt tevens dat je in de juiste flow blijft. Ook zorgt een goede landing ervoor dat je hardloopschoenen minder snel slijten. De term pronatie verteld iets over de manier waarop je voet kantelt tijdens het hardlopen.

In onderstaande afbeelding zijn de verschillen duidelijk te zien. Landt je voet netjes in neutrale stand, of heb je last van over- of onderpronatie. Weet je niet welke vorm van pronatie voor jou van toepassing is, film jezelf in slowmotion. Bij het terugkijken zie je eenvoudig op welke manier je voet landt en kantelt ten aanzien van je hiel. Zie je dat er sprake is van over- of onderpronatie, blijf dan niet hardlopen op je huidige hardloopschoenen, dit is vragen om blessures.

Pronatie, onderpronatie en overpronatie

Allround, Wedstrijd, Trail of Baan

Stem je hardloopschoen af op de ondergrond waarop je het meeste loopt. Een rondje over het asfalt door de stad vraagt om een hele andere schoen dan een rondje door het bos. Er zijn bij het aankopen van schoenen 4 hoofdgroepen te benoemen.

Allround Hardloopschoenen

Allround hardloopschoenen komen het meest voor. De schoenen zijn namelijk geschikt om te hardlopen op verharde wegen, maar kunnen ook best een stukje door het bos overleven. Allround hardloopschoenen zijn over het algemeen stabieler en hierdoor wel iets zwaarder. Ze geven extra demping waardoor je zeker als beginnend hardloper hier prima mee kan starten.

Wedstrijdschoen

De naam liegt er niet om, wedstrijdschoenen zijn gemaakt om te racen. Hoe lichter de schoen, hoe sneller je kunt hardlopen. Elk grammetje overbodig gewicht draag je mee. Wedstrijdschoenen worden ook vaak gebruikt tijdens een training op snelheid, al is het alleen maar om je schoenen in te lopen. Ben je net begonnen met hardlopen en land je voornamelijk op je hak, dan zijn de voordelen van wedstrijdschoenen nog minimaal.

Voor het inlopen van wedstrijdschoenen geldt de vuistregel dat je minimaal evenveel kilometers op de schoenen heb getraind als dat de wedstrijd lang is. Ga je dus een wedstrijd lopen van 21,1 kilometer (halve marathon), zorg dan dat je vooraf minimaal 21,1 kilometer aan training hebt gedaan op je nieuwe schoenen.

Houd bij het kopen van een wedstrijdschoen rekening met de afstand die je loopt. Ben je van plan wedstrijden te lopen van maximaal 10 kilometer, dan is de demping die de schoen biedt minder belangrijk dan bij bijvoorbeeld een marathon.

Trail schoenen

Loop je liever trails, ga dan voor trailschoenen. Met een goede trailsschoen heb je genoeg grip om over onverharde paden te lopen. Een grof profiel zorgt voor de juiste grip. Hoe grover het profiel is, des te meer grip je hebt. Ben je een beginnend loper, zorg dan in ieder geval voor voldoende grip. Heb je meer ervaring en van plan een wedstrijd te gaan lopen, dan zijn er ook lichtere varianten trailschoenen.

Baan / Spikes

Baanschoenen, ook wel spikes of trackschoenen genoemd. Maak jij de nodige rondjes op de atletiekbaan, dan helpen deze schoenen je het beste. De kleine spikes zorgen voor ultieme grip, zelfs als je van sprint wilt trekken van 100 meter.

Voor elke afstand zijn er verschillende varianten baanschoenen, of je nu gaat sprinten of gaat voor een middellange of lange afstand (alles boven de 3000 meter) en dan laten we de spikes die gebruikt worden bij speerwerpen buiten beschouwing. Het verschil tussen de verschillende baanschoenen zit onder andere in het gewicht en het aantal spikes. Zo hebben sprintschoenen vaak meer spikes om de extra kracht op te vangen.

Hardloopschoenen

De juiste maat Hardloopschoenen

Zorg ervoor dat je schoen van hiel tot teen precies past. Maak je schoen dicht tot het laatste vetergaatje zodat je niet gaat slippen. Je hiel mag een klein beetje bewegen. Merk je bij het passen een kleine irritatie, maak de veters iets losser of ga dan voor een andere maat of schoen. Tijdens het hardlopen voelen die kleine irritaties die je vooraf al voelde, ineens als hele grote vervelende irritaties die niet meer zijn weg te denken.

In je schoen moet het mogelijk zijn om je voorvoet een klein beetje naar beide kanten te bewegen. Je kleine teen mag niet op de rand van je schoenleest komen.

Voeten zwellen

Tijdens het hardlopen zwellen je voeten op, je hebt dus extra speling nodig. Als je je voet zover mogelijk naar voren schuift, moet je mogelijk zijn een goeie vinger achter in de schoen te plaatsen. Als dit past, klopt de maat.

Nieuwe hardloopschoenen

Ga je bij de aankoop van nieuwe hardloopschoenen niet blind uit van de maat. Niet alleen merken verschillen van maat, ook bij hetzelfde merk kan een ander model anders uitvallen.